Det kan du læse om
- 1 El ladestandere i Danmark: Statistik, Udvikling og Fremtidsperspektiver
- 1.1 Hvor mange el landestandere er der i Danmark?
- 1.1.1 Ladeinfrastrukturen udbygges i hele landet
- 1.1.2 Fremtidens behov for el ladestandere i Danmark
- 1.1.3 Oversigt over el ladestandere i Danmark
- 1.1.4 Stigning i ladepunkter: En markant udvikling i 2024
- 1.1.5 Væksten kræver en hurtig udbygning
- 1.1.6 Salgstal og vækst i bilsalget
- 1.1.7 Danmark når milepæl: over 225.000 elbiler på vejene
- 1.2 Opdatering af Ladenfrastruktur: Nyere tendenser og informationer
- 1.3 Økonomi og incitamenter
- 1.4 Hvordan påvirker det miljøet i fremtiden med nye el ladestandere i Danmark?
- 1.1 Hvor mange el landestandere er der i Danmark?
El ladestandere i Danmark: Statistik, Udvikling og Fremtidsperspektiver
Elbiler bliver stadig mere populære i Danmark, og med den stigende efterspørgsel følger et behov for flere el-ladestandere. Denne udvikling har gjort ladestandere til et centralt emne i både den offentlige debat og fremtidens infrastrukturplanlægning. Du kan i artiklen nedenfor læse om el laderstandere i Danmark, udvikling og tal, som viser statistikker over fremtiden.
Hvor mange el landestandere er der i Danmark?
De nyeste statistikker viser, at antallet af offentligt tilgængelige ladepunkter i Danmark har oplevet en markant vækst.
- Sammenligner man tallene fra første kvartal 2023 med første kvartal 2024, er antallet af ladepunkter steget fra 11.000 til 22.500. Dette svarer til en imponerende stigning på 90%, hvilket næsten udgør en fordobling på kun ét år.
Denne udvikling gør det også lettere for danskerne at oplade deres elbiler. I dag er der i gennemsnit 10,7 elbiler per ladepunkt, hvilket betyder, at tilgængeligheden er blevet markant forbedret.
Ladeinfrastrukturen udbygges i hele landet
- 95% af de danske kommuner har fået flere ladepunkter i 2024.
- Samsø har haft den største vækst, efterfulgt af Faxe, Fanø, Nyborg, Herlev og Thisted.
- Kommuner med flest ladepunkter per 1.000 indbyggere: Samsø, Fanø, København og Høje Taastrup.
Kommuner med flest ladepunkter pr. 1.000 indbyggere:
- Samsø: 14,1 ladepunkter pr. 1.000 indbyggere.
- Fanø: 8,8 ladepunkter pr. 1.000 indbyggere.
Kommune gennemsnit:
- Kommunalt gennemsnit: 3,6 ladepunkter pr. 1.000 indbyggere.
København og Høje Taastrup:
- Begge har 6,8 ladepunkter pr. 1.000 indbyggere.
Fremtidens behov for el ladestandere i Danmark
- Ved udgangen af marts 2024 var der godt 22.500 offentligt tilgængelige ladepunkter.
- Stigning på knap 3.600 ladepunkter i 1. kvartal 2024, den største nominelle fremgang i et kvartal og over 67.000 inden 2030 for at imødekomme målet om 1 million elbiler.
- Antallet af ladepunkter næsten fordoblet siden marts 2023.
Antal elbiler pr. ladepunkt:
- Ultimo marts 2024 var der 10,7 elbiler pr. offentligt tilgængeligt ladepunkt.
- Dette er det laveste antal elbiler pr. ladepunkt observeret siden marts 2021.
Oversigt over el ladestandere i Danmark
Ladeoperatør | Normal (Op til 22 kW) | Hurtig (23-99 kW) | Lyn (Over 100 kW) | I alt |
---|---|---|---|---|
Clever | 8.463 | 376 | 724 | 9.563 |
Spirii m.fl. | 5.330 | 46 | 207 | 5.583 |
Norlys | 3.130 | 46 | 228 | 3.404 |
EDRI (E.ON) | 2.770 | 191 | 251 | 3.212 |
Ewii | 2.344 | 34 | 158 | 2.536 |
OK | 1.242 | 664 | 295 | 2.201 |
Tesla | 0 | 0 | 592 | 592 |
Circle K | 0 | 174 | 394 | 568 |
Drivee | 545 | 6 | 2 | 553 |
Q8 | 0 | 0 | 156 | 156 |
Shell | 0 | 0 | 120 | 120 |
Eviny | 50 | 0 | 52 | 102 |
Ionity | 0 | 0 | 102 | 102 |
Allego | 0 | 0 | 86 | 86 |
Uno-X | 0 | 0 | 62 | 62 |
Recharge | 0 | 0 | 37 | 37 |
Viggo | 0 | 0 | 31 | 31 |
FastNed | 0 | 2 | 4 | 6 |
I alt | 23.874 | 1.539 | 3.470 | 28.914 |
Stigning i ladepunkter: En markant udvikling i 2024
Stigning i ladepunkter: Antallet af offentligt tilgængelige ladepunkter er steget med næsten 3.600 i første kvartal af 2024 – en nominelt største stigning til dato og næsten en fordobling på et år.
Udvikling i ladeeffekt: Andelen af hurtigladere og lynladere er steget, mens normalladere udgør en mindre del, hvilket indikerer en bevægelse mod højere ladeeffekter.
Geografisk spredning: Ladepunkter er steget i de fleste kommuner, især uden for Region Hovedstaden, hvilket viser forbedret ladeinfrastruktur i mindre byer og landdistrikter.
Fald i antal elbiler pr. ladepunkt: Antallet af elbiler pr. offentligt ladepunkt er faldet til det laveste niveau siden marts 2021, hvilket indikerer bedre dækning af ladepunkter.
Normallader | Hurtiglader | Lynlader | |
---|---|---|---|
Ladeeffekt | ≤ 22 kW | 23-99 kW | ≥ 100 kW |
Ladning fra tomt batteri, varighed | Ca. 6 timer | Ca. 30 – 60 minutter | Ca. 10-30 minutter |
Lokation, eksempler | Bopæl, arbejdsplads eller parkeringspladser i det offentlige rum | Indkøbscentre | Rastepladser langs motorveje, tankstationer |
Væksten kræver en hurtig udbygning
Selvom Danmark i øjeblikket har omkring 22.500 offentlige ladestandere, som dækker behovet for de nuværende 225.000 elbiler, viser fremskrivninger, at behovet for flere ladestandere vil stige markant.
Ifølge beregninger vil der være behov for 26.766 flere ladepunkter inden 2026, hvilket betyder, at der skal opsættes næsten 20.000 nye ladepunkter over de næste fire år. Frem mod 2030 forventes det, at der vil være brug for mere end 67.000 ladepunkter, hvis Danmark skal nå målet om 1 million elbiler.
Ifølge planen fra Energistyrelsen i Danmark er målet at have 50.000 offentligt tilgængelige ladestandere i 2026. Dette er en del af en større strategi for at støtte den stigende efterspørgsel efter elbiler og sikre en tilstrækkelig ladeinfrastruktur.
Frederiksberg Kommune har eksempelvis en strategi om, at alle borgere skal have en ladestander indenfor 250 meter af deres bopæl, og kommunen forudser, at behovet vil stige markant fremover. Læs også om: AI i byggebranchen og statistik her.
Salgstal og vækst i bilsalget
Populære mærker som Tesla, Skoda, og VW har store markedsandele, hvor Tesla Model 3 og Model Y samt VW ID.4 og ID.3 er blandt de mest solgte elbiler.
- I første halvår af 2024 blev der solgt 86.336 nye personbiler, hvor elbilerne står for den største vækst.
Salget af elbiler steg med 45%, hvilket viser en øget interesse for bæredygtig transport blandt danskerne. - Statistikker fra august 2024 viser en yderligere stigning på 47,74% i salget af elbiler sammenlignet med samme periode sidste år. Denne udvikling understreger, at elbilerne nu er det foretrukne valg fremfor benzin- og dieselbiler.
Elbiler:
- Ultimo marts 2024 var der knap 225.000 elbiler i Danmark.
- Vækst på godt 12% fra tidligere perioder.
Plug-in Hybridbiler:
- Ultimo marts 2024 var der 125.000 plug-in hybridbiler.
- Vækst på godt 1,5% fra tidligere perioder.
Samlet bestand:
- Knap 350.000 opladelige biler, svarende til 12,3% af den samlede bilbestand.
Danmark når milepæl: over 225.000 elbiler på vejene
- I midten af marts 2024 nåede Danmark 225.000 elbiler på vejene.
- Antallet af elbiler er næsten fordoblet på bare et år.
- For tre år siden var der kun 10.000 elbiler i landet.
Denne hurtige udvikling viser, at vi er godt på vej mod målet om en million elbiler i 2030 som en del af den grønne omstilling af vejtransporten.
Kilde: GeoDanmark.dk, Ritzau.dk, DTU.dk, TRM.dk
Opdatering af Ladenfrastruktur: Nyere tendenser og informationer
Med den hastige vækst i elbilsejerskab er opgraderingen af ladeinfrastrukturen blevet en afgørende prioritet. I de seneste år har vi set markante forbedringer og udvidelser, som har haft en stor indflydelse på både tilgængelighed og effektivitet af opladning.
Denne udvikling omfatter en betydelig stigning i antallet af ladepunkter, et skift mod hurtigere ladeteknologier, en bredere geografisk dækning og en bedre dækning af ladepunkter i forhold til elbiler.
Fremtiden ser lys ud med ambitiøse mål for yderligere vækst og forbedring af ladeinfrastrukturen i de kommende år.
I denne oversigt vil vi udforske de nyeste tendenser og fremtidige mål for ladeinfrastruktur, der understøtter den fortsatte vækst i elbilsejerskab.
Markant stigning i ladepunkter: El ladestandere i Danmark
I første kvartal af 2024 er antallet af offentligt tilgængelige ladepunkter steget med næsten 3.600, en rekordstor stigning. Denne vækst indikerer en fortsat ekspansion og forbedring af ladeinfrastrukturen. Det er væsentligt at følge med i, hvordan denne tilvækst vil påvirke tilgængeligheden af ladepunkter i fremtiden.
Skift mod hurtigere ladeteknologier
Der er sket en betydelig stigning i andelen af hurtigladere og lynladere sammenlignet med normalladere. Dette skift mod højere ladeeffekter er en vigtig udvikling, da det kan reducere ladetiderne betydeligt og forbedre den samlede brugeroplevelse ved at muliggøre hurtigere opladning.
Operatør: Markedsandele ultimo marts 2024
- Clever og Spirii ejer knap 62% af de offentligt tilgængelige ladepunkter.
- Andre operatører: OK (8%), Tesla (3%), Sperto (2%).
Geografisk fordeling af ladepunkter
Den geografiske spredning af ladepunkter har vist sig at være bredere, med stigninger i næsten alle kommuner, især uden for Region Hovedstaden. Denne decentralisering af ladeinfrastrukturen bidrager til en bedre dækning i mindre byer og landdistrikter, hvilket er essentielt for at støtte væksten af elbilsejerskab i hele landet.
Fremtidige mål for ladeinfrastruktur
For at understøtte den forventede vækst i elbilsejerskab, er der opstillede mål for ladeinfrastrukturen. Det forventes, at antallet af ladepunkter vil stige betydeligt i 2025 og 2030. Det er vigtigt at overvåge disse mål og de strategier, der er planlagt for at nå dem, for at sikre en effektiv og omfattende ladeinfrastruktur.
Økonomi og incitamenter
Installationsomkostninger
Offentlige el-ladestandere kræver en betydelig investering. Installationsomkostningerne for offentlige ladestandere varierer afhængigt af type og placering.
For en standard ladestander kan omkostningerne ligge mellem 15.000 og 50.000 kr. pr. enhed, mens hurtiglader- og lynladestandere kan koste mellem 100.000 og 300.000 kr. pr. enhed. De samlede omkostninger inkluderer installation, infrastrukturforbedringer og vedligeholdelse.
Driftsomkostninger
Driftsomkostningerne for offentlige ladestandere omfatter elforbrug, vedligeholdelse og administration.
De løbende omkostninger kan være op til 5.000-10.000 kr. årligt pr. ladestander, afhængigt af brug og vedligeholdelsesbehov. Det er vigtigt, at disse omkostninger balanceres med indtægterne fra ladeafgifter og eventuelle offentlige tilskud.
Selvom de initiale omkostninger ved offentlige ladestandere kan være høje, kan der være langsigtede økonomiske gevinster. En udvidelse af ladeinfrastrukturen kan fremme brugen af elbiler, hvilket kan reducere sundhedsudgifterne ved mindre luftforurening og afhængigheden af fossile brændstoffer.
Hvordan påvirker det miljøet i fremtiden med nye el ladestandere i Danmark?
Udvidelsen af ladeinfrastrukturen spiller en vigtig rolle i Danmarks indsats for at reducere CO2-udslip. Ved at fremme brugen af elbiler, som generelt har lavere emissioner end benzin- og dieselbiler, bidrager flere ladestandere til at mindske den samlede miljøpåvirkning. Dette er en central del af Danmarks strategi for at opnå klimamålene.
Elbiler og CO₂-reduktion
- Elbiler har generelt lavere CO₂-udledning end benzin- og dieselbiler. Ifølge en rapport fra European Environment Agency (EEA) kan elbiler reducere CO₂-emissioner med op til 40% sammenlignet med traditionelle biler over hele bilens livscyklus.
Effekt af energikilden
- Hvorvidt elbiler bidrager til CO₂-reduktion afhænger af, hvordan strømmen til opladning produceres. I områder med vedvarende energi kan CO₂-udledningen fra elbiler reduceres med op til 70% sammenlignet med benzinbiler. I regioner, der bruger fossile brændstoffer til elektricitet, er reduktionen mindre, men elbiler er stadig mere miljøvenlige.
EU Statistik
- En rapport fra International Council on Clean Transportation (ICCT) viser, at elbiler kan reducere CO₂-udledningen med op til 60% sammenlignet med benzinbiler, afhængigt af elnets sammensætning.
- I 2030, med næsten CO2-fri strømproduktion i Danmark, vil en ny elbil udlede under 50 gram CO2 pr. kilometer, mens en ny dieselbil vil udlede knap 150 gram CO2 pr. kilometer.
Kilde: Eea.europa.eu, Theicct.org, FDM.dk